Tuesday, June 25, 2013

Jom buat kristal raffles..

Assalamualaikum semua... terima kasih sudi menjenguk blog akak.. Mungkin ada yang boleh dikongsikan bersama. Macam akak pun.. selalu juga melihat-lihat blog orang lain untuk belajar. Jadi akak harap mungkin entry kali ni boleh bantu sesiapa yang nak baru nak mencuba.. Jom kita belajar buat bunga kristal raffles ni.



Nak buat kristal raffles ni akak guna kristal bulat dan manik bulat. Ok.. mula-mula jahit kristal dulu..

jahit kristal tu dulu .. then jahit manik di sekeliling kristal dengan jahitan tali air ( kalau yang tak tahu jahit tali air tu apa. . ambil 3 biji manik tusuk ke fabrik dan keluarkan jarum di manik kedua dan susup keluar manik ke 3.. then tambah pula 3 manik dan ulang lagi cara tadi)

lepas dah habis jahit keliling... ambil 3 manik dan masukkan ke dalam 2 manik. macam dalam pic di atas.


kemudian ambil lagi 3 manik dan lakukan macam langkah sebelumnya .. buat hingga keliling ya. 

Lepas tu buat lapisan kedua pula... susupkan jarum keluar ke manik yang tengah... masukkan 5 manik dan susup ke manik tengah yang di sebelahnya tu... 

ok.. ni lapisan terakhir.. sama macam langkah tadi juga... susup di manik yang tengah dan masukkan 5 manik. Susup ke manik tengah sebelahnya..
Haa... macam tu le nak buat. senang je kan? Oh ya. macam mana nak matikan benang? boleh susup ke manik-manik tu.... matikan antara manik tu pun boleh atau susupkan melalui manik2 hingga ke fabrik. Kalau akak.. akak akan lalukan ke manik-manik lain dan simpulkan.. then susup lagi sampai ke fabrik dan matikan lagi. Basuh guna mesin basuh pun Insya Allah tak putus.


haa... siap!!!

Ok... Selamat mencuba....


No comments:

Post a Comment